På dansk betyder SEO søgemaskineoptimering. Ved at SEO-optimere din hjemmeside kan du opnå bedre placeringer i søgemaskinernes organiske søgeresultater. For dig betyder det, at chancerne for øget trafik og dermed muligheden for øget salg bliver større, når din webshop eller dit website ligger blandt de første, når folk søger efter dit speciale.

SEO kan være en svær disciplin at mestre, men det er ikke desto mindre vigtigt at gøre forsøget. Høj troværdighed blandt brugerne og øget trafik og omsætning er nogle af de fordele, du kan høste, hvis du investerer en god portion tid i SEO. SEO-optimering kræver nemlig tid, og det er en dynamisk proces, der skal optimeres løbende, hvis du vil blive ved med at nyde goderne af dit arbejde.

Læs med i artiklen, og få 5 formidable tips og tricks til, hvad du konkret kan gøre ift. dine hjemmesidetekster for at opnå de bedste placeringer i søgemaskinerne.

1. Målret dine tekster til mennesker – ikke robotter

Selvom målet er at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne, skal du tænke på, at dine tekster læses af mennesker. Derfor skal du altid have det menneskelige aspekt inde over dine tekster, uanset hvad der skal optimeres. Tænk over, hvilke spørgsmål det er, dine besøgende gerne vil have svar på, og sørg dernæst for at imødekomme spørgsmålene ved at give dem svarene. Så vælger de dig fremfor dine konkurrenter. 

2. Lav en søgeordsanalyse

Inden du kan gå i gang med at opdatere dine nuværende title tags, metabeskrivelser og hjemmesidetekster, skal du have lavet en søgeordsanalyse. Hvorfor tænker du måske? Det skal du for at finde ud af, hvilke søgeord brugerne søger på, så du ved, hvor du skal sætte ind.

Der findes mange værktøjer, fx Google Search Console, som kan hjælpe dig med at finde de rette søgeord, du skal satse på. På den måde kan du optimere dine tekster til at indeholde et eller flere bestemte søgeord, så du kan opfylde din målgruppes behov og forespørgsler.

3. Opdater title tags og metabeskrivelser

For at brugerne skal vælge netop din side, skal du gøre dine title tags og metabeskrivelser indbydende. Tænk på, at potentielle besøgende har muligheden for at vælge og vrage blandt mange, så du skal sørge for at din shop eller dit site skiller sig ud.

I title tags skal du skrive landingssidens navn, så brugerne kan se, hvad de kan forvente at finde på siden, og derudover også skrive relevante søgeord ind. Du kan også vælge at gøre brug af specialtegn, fx pile og lodrette streger, som vil gøre det mere overskueligt. I metabeskrivelsen skal du uddybe sidens indhold og få flere søgeord flettet ind.

En god tommelfingerregel er at title tags skal være omkring 65 tegn, mens metabeskrivelser ligger på ca. 125 tegn. Gode title tags og metabeskrivelser kan give en høj CTR (Click Through Rate), og det kan bl.a. Google godt lide.

4. Skriv relevante tekster, der opfordrer til handling

Du har besluttet dig for nogle søgeord, du gerne vil bruge til at optimere dine tekster, og du har opdateret dine title tags og metabeskrivelser, så de passer til. Det næste på din liste er at begynde at optimere teksterne på din hjemmeside.

Det er en tidskrævende proces, da du oftest har mange forskellige landingssider. Skal du fx optimere kategoritekster, skal du forsøge at inkorporere søgeord og nævne relevante emner ift. kategorien. Derudover skal du også forsøge at lave en CTA (Call-To-Action), der leder folk til at udføre en ønsket handling, som fx kan være mulige måder at kontakte dig på.

5. Undgå at blive straffet ved at følge retningslinjerne for SEO

Vores sidste tip handler om at følge retningslinjerne for søgemaskineoptimering. Bl.a. har Google nogle, som er værd at skrive sig bag øret, da du kan blive straffet, hvis de ikke overholdes. Det betyder, at du kan miste dine gode placeringer og ryge længere ned i hierarkiet.

Hold dig væk fra købte links og duplikeret indhold på dine forskellige landingssider. Søgemaskinerne bliver forvirrede, det giver dårlig SEO og det påvirker din hjemmeside negativt – og det får du desværre ikke noget ud af. Et godt tip er derfor, at alt skal komme som en naturlighed, så ingen opdager, at det i virkeligheden er SEO.